Tema: Information till föräldrar

image

Just nu är det så mycket annat som snurrar på i vårt liv, att jag har svårt att hitta inspirationen och orken att skriva. Så jag är glad för neurobloggarnas teman, för det ger mig möjligheten att engagera mig och att koppla ihop mig med vår vardag.

Just nu är temat info till föräldrar och det kan ju gå åt många håll. Från utredare till förälder, från oss föräldrar till föräldrar på fsk/skola osv.

Det som är högaktuellt i vårt liv är info till nya bekanta och till nya föräldrar till barn som Sol kommer nära eller leker med.

Jag kan många gånger önska mig ett standardformulär. Och så önskar jag att jag kunde styra hur andra tog emot informationen. Då skulle jag genast plocka bort alla ” Nej men så gör alla barn, va? Hon som är så lugn! och alla råd om hur jag ska ”fostra” mitt barn.

Jag tycker att det är en svår balans det där. Hur mycket och på vilket sätt berättar jag om mitt barns utmaningar, så hon kan bli förstådd men samtidigt inte utlämnad?

Och samtidigt så känns det viktigt att ge någon förklaring till att mitt barn fungerar på ett annorlunda sätt än barnet hon leker med.

Det är enkelt att berätta att Sol har en hörselnedsättning, och hon berättar gärna själv att hon hör dåligt. Även om många fortfarande vill bemöta med att förmildra eller säga att det inte märks osv. Men det är ju en fysisk bit, och har ju inget med hennes personlighet att göra. Hm, ja det tål verkligen att funderas på det där.

Jag tycker att infon är viktig och de senaste månaderna så har jag fått se vilken avgörande skillnad just informationen gjort. Det gör ju givetvis fortfarande ont på barnet som blivit bitet utav en stressad Sol, men barnets förälder har fått en möjlighet att hjälpa sitt barn igenom det och Sol har fått möjligheten att bli förstådd istället för illa omtyckt.

Jag längtar tills Sol är lite större så vi tillsammans kan komma fram till vad vi kan säga, jag tror att det är viktigt för hennes integritet att hon själv får vara med och avgöra vad andra människor ska veta om henne.

Det här inlägget postades i Presentation. Bokmärk permalänken.

Kommentera

